nasz program


Przedszkole PLUSZAKI wspomaga rozwój i edukację dzieci zgodnie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego, pełniąc funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. W pracy edukacyjno-wychowawczej uwzględniamy różne programy i rozwiązania metodyczne:

  • program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci,

  • edukacja matematyczna,

  • pedagogika zabawy.  

W pracy edukacyjno-wychowawczej bazować będziemy na programie Tropiciele, autorstwa Barbary Dankiewicz, Beaty Gawrońskiej, Iwony Jabłońskiej-Gabrysiak oraz Emili Raczek. Program ten w sposób optymalny dopasowuje metody pracy nauczyciela do rozwoju intelektualnego dzieci dzięki ciekawym ćwiczeniom, grom i zabawom.

Tropiciele kładą nacisk na indywidualne podejście do dziecka, a co za tym idzie, pełne dostosowanie planu i zakresu działań do jego charakteru, potrzeb i możliwości. Każde dziecko traktowane jest jako jednostka o konkretnych zaletach i zdolnościach. Każde posiada właściwy sobie potencjał, który odpowiednio rozwijany, zaowocuje w przyszłości. Ważne dla nas jest, by osiąganie przez dziecko kolejnych celów i etapów edukacyjno-rozwojowych na poziomie intelektualnym, fizycznym, emocjonalnym i duchowym, odbywało się w sposób jak najbardziej dla niego efektywny i motywujący. W konsultacjach z rodzicami zwracać będziemy uwagę zarówno na mocne jak i słabsze strony każdego przedszkolaka. Będziemy wspierać rodziców, jako głównych i pierwszoplanowych wychowawców w ich codziennych zadaniach. Ideą naszego programu jest kształtowanie nawyków, praca nad charakterem i kształtowanie woli dziecka. Wszystkie działania, które będziemy podejmować służyć będą integralnemu rozwojowi maluchów. Są one przemyślane i wiążą się z wiedzą na temat rozwoju dziecka. Chcemy wykorzystywać naturalną ciekawość oraz traktowanie przez dzieci nauki jako zabawy, a także niesamowitą chłonność wiedzy, którą mają dzieci w wieku przedszkolnym. Zadbamy o rozwój ruchowy i edukację muzyczną.

Ważne elementy naszego programu wychowania przedszkolnego stanowić będą:

  • codzienna, stała praca nad różnymi nawykami

  • poranek, czyli zajęcia na początku dnia, które stymulują najbardziej chłonny od rana umysł dzieci. Polega on na przypomnieniu nawyków i przysłowia na dany miesiąc czy tydzień, liczeniu dzieci, sprawdzeniu i zaznaczeniu pogody i dnia tygodnia. Podczas poranka ćwiczymy również motorykę małą. Taka stymulacja od rana pobudza do działania i przygotowuje do pracy na cały dzień. Wszystkie te elementy są dla dzieci świetną zabawą.

  • muzyka, która ma niezwykły wpływ na rozwój i emocje dzieci. Uważamy, że warto ją wykorzystywać w codziennych działaniach poprzez zajęcia z wykorzystaniem piosenek, zajęć ruchowych przy melodii czy rytmiki. Będziemy także wspólnie poznawać świat muzyki poważnej.

  • zajęcia plastyczne w naszym przedszkolu to codzienny element dnia, a ich tematyka wynikać będzie z aktualnie realizowanego działu podstawy programowej.

  • język angielski - nie jest tajemnicą, że dzieci z łatwością uczą się języków obcych poprzez zabawę, naukę piosenek i wierszyków. I tak też zamierzamy je uczyć.

  • codzienny spacer na świeżym powietrzu przez cały rok

Ogromną zaletą naszego programu jest stały plan dnia. Małe dzieci potrzebują pewności, stałości i poczucia bezpieczeństwa, a dzięki przewidywalnemu przebiegowi dnia te potrzeby są zaspokajane.

Bardzo ważna jest dla nas stała komunikacja z rodzicami. Dlatego planujemy indywidualny bilans dnia - każdy opiekun odbierający dziecko otrzymywać będzie krótką informację pisemną dotyczącą aktywności dziecka w ciągu dnia.